Bananmuffins med dumle, mjölkchoklad och nutellafrosting



Igår gjorde jag bananmuffins. Vi hade bananer hemma som började bli så där halvtrista och brunfläckiga. Jag är löjligt förtjust i bananer i både mat(flyande jacob, pizza, till kyckling, you name it..) och bakverk. Jag tycker att det mesta gör sig med en väl vald banan helt enkelt.

Muffinsarna blev bra, smakade mycket banan och dumlekolan gjorde susen. Att de blir lite stadiga i konsistensen bör väl nämnas, därför valde jag att fylla dem med nutellafrosting inuti också. Man kan smidigt göra hål i mitten av muffinsarna med en äppelurkärnare eller potatisskalare.

ca. 24 st. normalstora muffins

2 ägg
3 dl socker
2 mogna bananer
6 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
½ tsk salt
200 g mjölkchoklad/dumle
100 g smör
1¾ dl mjölk

Sätt ugnen på 175°C. Smält smöret. Rör banan, socker och ägg till en jämn smet. Blanda ner alla torra ingredienser. Tillsätt smält smör och mjölk. Hacka chokladen och vänd ner den i smeten. Fyll muffinsformerna med 2/3 smet och ställ dem i muffinsplåt. Grädda mitt i ugnen i ca 15 min.

50 g mjukt smör
100 g färskost (philadelphia)
2 dl nutella
2 dl florsocker

Vispa samman alla ingredienserna rumstempererade med elvisp till en slät smet. Fyll spritspåsen och ställ den i kylskåpet en stund innan garnering. Dekorera vad lite riven choklad, chokladgodis eller bananströssel.

Recepten har jag hittat hos http://nytinat.blogg.se/ och http://www.bengtssonsbaksida.com/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0